Naziv i cilj kursa1. Naziv kursa:
SLIKA DRUGOG U BALKANSKIM KNJIŽEVNOSTIMA

2. Ciljevi kursa:
Studenti koji odaberu ovaj kurs biće u mogućnosti da razumeju kako je:
:: kultura semantički prostor, polje znakova i delatnosti kojima ljudi grade i predstavljaju sebe i druge, a stoga i sopstvena društva i istorije;
:: etnicitet kulturna konstrukcija koja uvek sadrži više različitih paradigmi;
:: etnicitet dinamične i promenljive strukture i da su njegove "granice" porozne i otvorene za uticaje Drugog;
:: individualni (ili grupni) identitet oblikovan u interakciji sa drugim identitetima, te da se zbog toga identitet gradi od različitih lingvističkih, nacionalnih, religioznih, kulturnih i drugih elemenata.
:: Studentima će biti pokazani mehanizmi koji se koriste kada se govori ili piše o balkanskom Drugom, dok će se kroz analizu slika o Drugom (na koje utiču ideološki, nacionalni ili kulturni referencijalni okviri), objasniti kako se stvara polazna tačka za razumevanje razlika.
Izvođenje kursa3. Sadržaj:
Književnost je izvanredno pogodno sredstvo za stvaranje i izražavanje nacionalnog identiteta, a imagološki pristup uzima u obzir i samo delovanje unutar teksta kao i interakciju teksta i spoljašnjih faktora, odnosno, teksta i konteksta u kom tekst nastaje (ili konteksta u kom se tekst interpretira).
Imagologija je izrazito interdisciplinarna, jer koristi saznanja istorije, antropologije, sociologije, psihologije, kulturnih i političkih studija. Njen predmet proučavanja su stereotipi, klišei i slike. Imagologija se bavi poreklom, prirodom i uticajem nacionalnih stereotipa, predstavama o sebi (auto-slike) i predstavama o Drugome (hetero-slike). Na kursu će se raspravljati o književnim artikulacijama Drugog, na primerima iz književnosti sa Balkana, u najširem rasponu tema vezanih za identitet - nacionalni, religiozni, etnički, lokalni, polni, itd.

4. Preporučena literatura:
Said, Edward W., Orientalism (New York: Pantheon, 1978);
Leerssen, Joep Th., Echoes and images: reflections upon foreign space, in: Alterity, Identity, Image. Selves and Others in Society and Scholarship; (Amsterdam - Atlanta: Rodopi, 1991);
Beyond Pug’s Tour: National and ethnic stereotyping in theory and literary practice, ed. C. C. Barfoot (Amsterdam: Rodopi, 1997);
Todorova, Maria, Imagining the Balkans (New York - Oxford: Oxford University press, 1997);
Wachtel, Andrew Baruch, Making a Nation, Breaking a Nation. Literature and Cultural Politics in Yugoslavia (Stanford California: Stanford University Press, 1998).

5. Metode učenja i nastave:

Ukupno časova:
  56

Predavanja dva časa nedeljno, vežbanja 2 časa nedeljno, konsultacije (2+2+0)

Raspon metoda:
Samostalno učenje i mentorsko vođenje.Broj sati predviđeno za učenje: 80

Ukupan broj sati (predavanja, vežbe, samostalno ucenje):
  136
Način provere znanja6. Rezultati kursa:
Nakon pohađanja ovog kursa studenti će biti u mogućnosti da razumeju:
:: kako konstruišemo govor o Drugom i o sebi;
:: kakva je veza između književnosti i "istorijskog pamćenja";
:: kako različiti književni žanrovi konstruišu Drugog i istoriju;
:: kako književnost "oblikuje" stranca;
:: koji su mehanizmi koje koristimo da bismo pamtili ili zaboravljali;
:: kako Istok "zamišlja" Zapad i vice-versa;
:: kako književnost pomaže ili sprečava naša putovanja do stvarnosti jedne daleke ili bliske Drugosti.

7. Ocenjivanje:
Ocene će se dodeljivati na osnovu nekoliko elemenata: redovno pohađanje i aktivnost na času (20%), kratko, usmeno saopštenje (20%), završni rad od oko 3000 reči (40%), usmeni ispit/prezentacija završnog rada (20%). Teme završnog rada biće date u toku kursa.
Vođenje kursa 8. Broj bodova i trajanje kursa:
8 bodova (ECTS), jednosemestralni kurs.

9. Kontakt:
Dr Ivana Živančević-Sekeruš
University of Novi Sad
E-mails: psekerus@eunet.yu, ivana_sekerus@yahoo.fr