Naziv i cilj kursa1. Naziv kursa:
PRAVO EU II – REŠAVANJE SPOROVA U EVROPI (MODUL: PRAVO, IZBORNI PREDMET)

2. Cilj kursa:
:: Cilj je dvostruk: a) prikaz sudskih institucija u Evropi i objašnjenje načela njihovog funkcionisanja, i b) analiza načela i modela  saradnje između nacionalnih sudskih institucija koji deluju po evropskim pravilima
Izvođenje kursa3. Sadržaj:
a) Trećina kursa biće posvećena dvema evropskim sudskim institucijama – Evropskom sudu pravde i Evropskom sudu za ljudska prava. Odrediće se mesto ovih sudova u evropskom sistemu institucija. Pažnja će biti usmerena na pravila nadležnosti, pristupa sudovima, vrstama i granicama sudskih odluka.
b) Dve trećine kursa biće posvećeno pravilima i načelima uspostavljanja saradnje između nacionalnih sudova. Centralna tema će biti rešavanje privatnih (privrednih i trgovačkih) sporova. Posebna pažnja će biti posvećena Briselskoj regulativi br. 44/2001 o nadležnosti i priznanju i izvršenju presuda u građanskim i trgovinskim stvarima. Pažnja će biti posvećena i Haškim konvencijama i dostavljajnju i pribavljanju dokaza. Specifična pitanja koja će biti obuhvaćena su međunarodna nadležnost, priznanje inostranih odluka, izvođenje dokaza u inostranstvu i dostavljanje u inostranstvo. Veći broj časova će biti posvećen međunarodnoj trgovinskoj arbitraži, imajući u vidu Evropsku konvenciju o međunarodnoj trgovinskoj arbitraži iz 1961. godine.

4. Literatura:
Biće pripremljeni materijali za studente (ukuljučujući slučajeve iz prakse). Osim toga, biće preporučene knjige i zbirke radova, uključujući:
:: Brown & Jacobs, The Court of Justice of the European Communities, 5th Edition, 2000
:: K. Lenaerts and D. Arts – Procedural Law of the European Union – 1999
:: M. Bogdan, The Brussels Jurisdiction and Enforcement Convention, 1996
:: H.Rasmussen, On Law and Policy in the European Court of Justice. 1986
:: P. Kempees, A Systematic Guide to the Case Law of the European Court of Human Rights, Vol. III 1998 and Vol. IV 2000
:: J. Ebbeson, Access to Justice in Environmental Matters in the EU, 2002

5. Metodi učenja i izvođenja nastave:
Kurs je problemski orijentisan. Savladavanje programa obuhvata 2 časa predavanja nedeljno i dvonedeljno po jedan čas mentorskog rada. Značajan deo nastave odvijaće se putem sokratskog metoda koji podrazumeva analizu i raspravljanje pojedinih slučajeva iz prakse. Slučajevi obuhvataju, na primer:
- član 6 Evropske konvencije o zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda: Stran  Refineries v. Greece, Krčmar v. The Czech Republic;
- polje primene i principi tumačenja Briselske/Luganske konvencije: Marc Rich v. Societa Italiana Impianti; Van Uden v. Deco Line; Canada Trust v. Stolzenberg;
- međunarodna nadležnost: Coreck v. Handelsveem; Konsumenteninformation v. Henkel; Benincasa v. Dentalkit;
- priznanje stranih odluka drugih evropskih država: Krombach v. Bamberski; Renault v. Maxicar.
- Simulacija suđenja.

Ukupan broj časova:  28

Drugi metodi učenja:
Samostalno učenje i proučavanje literature pod rukovodstvom mentora

Ukupan broj sati neophodnih za učenje:
   150
Način provere znanja6. Rezultati učenja:
Po proučavanju ovog kursa studenti će biti u stanju da:
:: opišu i objasne doprinos evropskih integracija u realizaciji koncepta Evropske zajednice bez unutrašnjih granica putem pojma “Evropskog sudskog prostora” i vezu između sudske saradnje u građanskim stvarima, kao oblasti od zajedničkog interesa Država članica EU i slobode kretanja lica po Ugovoru o EZ (član 65).
:: identifikuju najvažnije ciljeve saradnje u oblasti građanskog prava radi uspostavljanja  zajedničkog delovanja organa pojedinih Država članica i radi olakšavanja života Evropskog građanina putem razvoja principa slobode kretanja.
:: formiraju svest o što široj saradnji između Država članica EU i zemalja nečlanica radi poboljšanja pravnog položaja njihovih građana.

7. Metodi provere znanja:
Broj, vrsta i težina elemenata:
Provera znanja se obavlja putem usmenog izlaganja na časovima predavanja i mentorskim časovima (kraći individualni prilozi na osnovu preporučene literature), simulovanog suđenja i ispita.     Ispit se sastoji od tri pitanja tipa eseja i traje 2 sata i 30 minuta. Tip ispita je uz dozvoljenu upotrebu materijala sa kursa.
1.
Aktivno učešće na predavanjima 25%
2.
ispit 75%
Vođenje kursa 8. Broj kredita i trajanje kursa:
8 bodova, jedan semestar

9.  Kontakt:
Prof. dr Tibor Varady
E-mail: varadyt@ceu.hu
Prof. dr Bernadett Bordas
E-mail: bernadet@pf.ns.ac.yu