Naziv i cilj kursa | 1. Naziv kursa: PRAVO EU II – REŠAVANJE SPOROVA U EVROPI (MODUL: PRAVO, IZBORNI PREDMET) |
| 2. Cilj kursa:
:: |
Cilj
je dvostruk: a) prikaz sudskih institucija u Evropi i objašnjenje
načela njihovog funkcionisanja, i b) analiza načela i modela
saradnje između nacionalnih sudskih institucija koji deluju po
evropskim pravilima
|
|
Izvođenje kursa | 3. Sadržaj:
a) |
Trećina
kursa biće posvećena dvema evropskim sudskim institucijama – Evropskom
sudu pravde i Evropskom sudu za ljudska prava. Odrediće se mesto ovih
sudova u evropskom sistemu institucija. Pažnja će biti usmerena na
pravila nadležnosti, pristupa sudovima, vrstama i granicama sudskih
odluka.
|
b) |
Dve
trećine kursa biće posvećeno pravilima i načelima uspostavljanja
saradnje između nacionalnih sudova. Centralna tema će biti rešavanje
privatnih (privrednih i trgovačkih) sporova. Posebna pažnja će biti
posvećena Briselskoj regulativi br. 44/2001 o nadležnosti i priznanju i
izvršenju presuda u građanskim i trgovinskim stvarima. Pažnja će biti
posvećena i Haškim konvencijama i dostavljajnju i pribavljanju dokaza.
Specifična pitanja koja će biti obuhvaćena su međunarodna nadležnost,
priznanje inostranih odluka, izvođenje dokaza u inostranstvu i
dostavljanje u inostranstvo. Veći broj časova će biti posvećen
međunarodnoj trgovinskoj arbitraži, imajući u vidu Evropsku konvenciju
o međunarodnoj trgovinskoj arbitraži iz 1961. godine. |
|
| 4. Literatura:
Biće pripremljeni materijali za studente (ukuljučujući
slučajeve iz prakse). Osim toga, biće preporučene knjige i zbirke
radova, uključujući:
:: |
Brown & Jacobs, The Court of Justice of the European Communities, 5th Edition, 2000 |
:: |
K. Lenaerts and D. Arts – Procedural Law of the European Union – 1999 |
:: |
M. Bogdan, The Brussels Jurisdiction and Enforcement Convention, 1996 |
:: |
H.Rasmussen, On Law and Policy in the European Court of Justice. 1986 |
:: |
P. Kempees, A Systematic Guide to the Case Law of the European Court of Human Rights, Vol. III 1998 and Vol. IV 2000 |
:: |
J. Ebbeson, Access to Justice in Environmental Matters in the EU, 2002 |
|
| 5. Metodi učenja i izvođenja nastave: Kurs
je problemski orijentisan. Savladavanje programa obuhvata 2 časa
predavanja nedeljno i dvonedeljno po jedan čas mentorskog rada.
Značajan deo nastave odvijaće se putem sokratskog metoda koji
podrazumeva analizu i raspravljanje pojedinih slučajeva iz prakse.
Slučajevi obuhvataju, na primer: - član 6 Evropske konvencije o
zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda: Stran Refineries v.
Greece, Krčmar v. The Czech Republic;
- polje primene i principi tumačenja Briselske/Luganske konvencije:
Marc Rich v. Societa Italiana Impianti; Van Uden v. Deco Line; Canada
Trust v. Stolzenberg;
- međunarodna nadležnost: Coreck v. Handelsveem; Konsumenteninformation v. Henkel; Benincasa v. Dentalkit;
- priznanje stranih odluka drugih evropskih država: Krombach v. Bamberski; Renault v. Maxicar.
- Simulacija suđenja.
Ukupan broj časova: 28
Drugi metodi učenja: Samostalno učenje i proučavanje literature pod rukovodstvom mentora
Ukupan broj sati neophodnih za učenje: 150 |
Način provere znanja | 6. Rezultati učenja:
Po proučavanju ovog kursa studenti će biti u stanju da:
:: |
opišu
i objasne doprinos evropskih integracija u realizaciji koncepta
Evropske zajednice bez unutrašnjih granica putem pojma “Evropskog
sudskog prostora” i vezu između sudske saradnje u građanskim stvarima,
kao oblasti od zajedničkog interesa Država članica EU i slobode
kretanja lica po Ugovoru o EZ (član 65).
|
:: |
identifikuju
najvažnije ciljeve saradnje u oblasti građanskog prava radi
uspostavljanja zajedničkog delovanja organa pojedinih Država
članica i radi olakšavanja života Evropskog građanina putem razvoja
principa slobode kretanja. |
:: |
formiraju
svest o što široj saradnji između Država članica EU i zemalja nečlanica
radi poboljšanja pravnog položaja njihovih građana. |
|
|
7. Metodi provere znanja:
Broj, vrsta i težina elemenata:
Provera znanja se obavlja putem usmenog izlaganja na časovima
predavanja i mentorskim časovima (kraći individualni prilozi na osnovu
preporučene literature), simulovanog suđenja i
ispita. Ispit se sastoji od tri pitanja tipa
eseja i traje 2 sata i 30 minuta. Tip ispita je uz dozvoljenu upotrebu
materijala sa kursa.
1.
|
Aktivno učešće na predavanjima 25% |
2.
|
ispit 75% |
|
Vođenje kursa |
8. Broj kredita i trajanje kursa: 8 bodova, jedan semestar |
|
9. Kontakt: Prof. dr Tibor Varady
E-mail: varadyt@ceu.hu
Prof. dr Bernadett Bordas
E-mail: bernadet@pf.ns.ac.yu
|