Naziv i cilj kursa | 1. Naziv kursa: EVROPSKA POLITIKA JEDNAKIH MOGUĆNOSTI U SRBIJI /Manjine: nacionalne manjine, žene i romska populacija/ |
| 2. Cilj kursa:
Studenti koji slušaju ovaj kurs:
:: |
mogu steći nova znanja potrebna za bolje razumevanje problematike jednakih mogućnosti, |
:: |
lakše će ubuduće prepoznati potrebe grupa koje nisu u dominantnoj poziciji, a vezane su za proces tranzicije, |
:: |
upoznaće se sa međunarodnopravnim standardima i regulativom kao i novim pozitivnopravnim propisima iz ove oblasti,
|
:: |
razviti kritičko mišljenje o de iure i de facto ravnopravnosti kao i jednakim mogućnostima. |
|
Izvođenje kursa | 3. Sadržaj:
Kurs će se sastojati iz tri dela:
I |
Nacionalne manjine
(pojmovno određenje, problematika multikulturalizma, značaj kulturnih
prava, u postizanju de facto ravnopravnosti, jezička prava, analiza
Evropske povelje o regionalnim i manjinskim jezicima i Okvirne
konvencije za zaštitu nacionalnih manjina)
|
II |
Rodna ravnopravnost
(žene kao manjina i položaj žena iz manjinskih zajednica)(značaj
stvarne ravnopravnosti između žena i muškaraca, za proces
demokratizajie,identifikacija činilaca kao osnova za rodnu
diskriminaciju, institucionalni mehanizmi i međunarodni standaridi za
jednake mogućnosti, CEDAW ) |
III |
Romska populacija
(mere za unaprađivanje socijalne integracije romske zajednice,
mehanizmi i antidiskriminacioni propisi, institucije afirmativne
akcije, analiza Evropske socijalne karte) |
|
| 4. Literatura:
A. Phillips – A. Rosas, Universal minority rights (Turku/Abo, London 1995)
M. J. Lacey – K. Haakonssen, A culture of rights (Cambridge University Press 1992)
W. Kymlicka, The rights of minority cultures (Oxford University Press 1996)
European Charter for Regional and Minority Languages
European Social Charta, Framework Convention for the Protection of
National MinoritiesSusan Moller Okin, Is Multiculturalism Bad for
Women? (Princeton University Press 1999)
Z. Mrsevic, Standards and Mechanisms for Gender Equality in Democratic Countries (Belgrade 2003)
|
| 5. Metodi učenja i izvođenja nastave:
Na kursu će biti zastupljen: inter-multi i trans- disciplinarni pristup
Ukupan broj časova: 28 Predavnja (jedan čas dvonedeljno), seminari (dvonedeljno) u malim grupama bazirano na samostalnom učenju i usmeravanom čitanju.
Drugi metodi učenja:
Ukupan broj sati neophodnih za učenje: 150 |
Način provere znanja | 6. Rezultati učenja:
:: |
Studenti će steći nova, senzibilisana znanja o de iure i de facto ravnopravnosti
|
:: |
Upoznaće
se sa najznačajnijim međunarodnopravnim dokumentima i evropskim
standardima i pozitivnopravnim propisima iz oblasti zaštite manjinskih
prava, i mehanizmima za postizanje rodne ravnopranosti
|
:: |
Bolje
će razumeti da pripadanje određenoj nacionalnoj manjini, etničkoj
grupi, odnosno polu nije samo pitanje brojki već ujedno znači i
nejednak pristup institucijama vlasti, ekonomskoj i socijalnoj sferi |
:: |
Razviti novi pristup i nov senzibilitet za dalje razvijanje jednakih mogućnosti i ravnopravnosti |
|
|
7. Metodi provere znanja:
Broj, vrsta i težina elemenata:
Procena znanja vršiće se:
- usmeno na kursu (kratki individualni prilozi bazirani na materijalu koji je preporučen kao obavezno štivo)
- putem pismenog ispita (u trajanju od 2 časa )
1.
|
Rad na kursu - 25% |
2.
|
Ispit - 75% |
|
Vođenje kursa |
8. Broj kredita i trajanje kursa: 8 bodova, trajanje kursa: jedan semestar |
|
9. Kontakt: Dr Agneš Kartag Odri
E-mail : akartag@pf.ns.ac.yu |