Naziv i cilj kursa1. Naziv kursa:
EVROPSKA LJUDSKA PRAVA

2. Cilj kursa:
Ovaj kurs će studentima omogućiti da:
:: Razumeju međunarodni značaj ljudskih prava;
:: Uporede Evropsku konvenciju o ljudskim pravima sa drugim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima;
:: Prošire svoje znanje o primeni Evropske konvencije o ljudskim pravima i upoznaju se sa praksom Evropskog suda za ljudska prava;
:: Upoznaju se sa organizacijom i postupkom Evropskog suda za ljudska prava;
:: Dalje razvijaju specijalizovana znanja i sposobnsoti u ovoj oblasti
Izvođenje kursa3. Sadržaj:
:: Osvrt na istoriju međunarodne zaštite ljudskih prava; univerzalni, regionalni i nacionalni pravni izvori; karakteristike i priroda ljudskih prava kao dela međunarodnog, evropskog i nacionalnog prava; odnos Evropske konvencije o ljudskim pravima, prava EU i nacionalnog prava; razvoj kontrolnog mehanizma ustanovljenog Evropskom Konvencijom; promene učinjene Protokolom 11 iz 1994; dalje promene koje donosi Protokol 14 iz 2004;
:: organizacija Suda za ljudska prava; nadležnost Suda; dopuštenost zahteva; postupci; dejstva presude Suda;
:: pravo na život, zabrana torture, zabrana ropstva i prinudnog rada, pravo na slobodu i sigurnost;  zaštita svojine, pravo na pravično suđenje, pravo na poštovanje privatnog i porodičnog života;  sloboda mišljenja, savesti i religije, sloboda izražavanja, sloboda okupljanja i udruživanja, zabrana diskriminacije, pravo na delotvoran pravni lek;

4. Literatura:
M.W. Janis, R.S. Kay, A.W. Bradley, European Human Rights Law, Oxford University Press, 2000
Protecting Human Rights: The European Dimension, Studies in honour of Gerard J. Wiarda, edited by Franz Matscher and Herbert Petzold, Sec. Ed. Carl Heymanns Verlag KG, Köln, 1990
Protecting Human Rights: The European Dimension, Studies in memory of Rolv  Ryssdal, edited by Paul Mahoney,Franz Matscher, Herbert Petzold and Luzius Wildhaber, Sec. Ed. Carl Heymanns Verlag KG, Köln, 2000
R. Etinski, The European Convention on Human Rights in the Constitutional System of Serbia and Montenegro, Transition Studies Review, 39, XII, 1/2005


5. Metodi učenja i izvođenja nastave:

Ukupan broj časova:
  42

Predavanja (jedan čas nedeljno), seminari zasnovani na individualnom čitanju i istraživanju, simulacije suđenja pred Evropskim sudom za ljudska prava (jedan čas nedeljno)

Drugi metodi učenja:
individualno čitanje i istraživanje, pisanje dokumenta za simulaciju suđenja 60 sati

Ukupan broj sati neophodnih za učenje:
   150
Način provere znanja6. Rezultati učenja:
Studenti će biti sposobni da:
:: Opišu osnovne vrednosti, načela i institucije Evropskih ljudskih prava;
:: Objasne način funkcionisanja zaštite ljudskih prava na globalnom novou i u Evropi
:: Učestvuju u postupku pred Evropskim sudom za ljudska prava

7. Metodi provere znanja:
Evaluacija individualnih doprinosa na seminarima, putem usmenog učešća, evaluacija učešća u simulaciji suđenja i evaluacija  jednog pismenog testa (u trajanju od dva sata)

Broj, vrsta i težina elemenata:
1.
individualni doprinos na seminarima, putem usmenog učešća  i učešća u simulaciji suđenja 30%
2.
test 70%
Vođenje kursa 8. Broj kredita i trajanje kursa:
8 bodova, jedan semestar

9.  Kontakt:
Dr Rodoljub Etinski
E-mail: etinski@pf.ns.ac.yu
Dr Sanja Đajić
E-mail: sdjajic@pf.ns.ac.yu